۲۹بهم
کتاب کوچک کارگردانان (۴) جوئل و ایتن کوئن

کتاب کوچک کارگردانان (۴) جوئل و ایتن کوئن

یکی از خیالاتی که وقتی بچه بودم داشتم بازیگر شدن بود، البته وقتی بزرگ تر شدم احساس کردم اصلا دوست ندارم بازیگر بشم به جاش می خواستم کارگردان بشم، فکر می کنم اگر تا چند سال دیگه هم در این رابطه کاری نکنم، کلا از فکرم بیرون میره و دیگه بهش فکر هم نمی کنم، حداقل ترین کاری که به ذهنم رسید برای اینکه بتونم این خیال رو تو ذهنم نگه دارم، مطالعه و دیدن فیلم بود، رفتم سمت قفسه کتاب‌هام، همیشه میشه بین کتاب‌هایی که دارم چند تا کتاب پیدا کرد که باعث سوپرایز آدم بشه، این بار هم مثل همیشه تونستم چند تا کتاب پیدا کنم با عنوان کتاب کوچک کارگردانان، نمی دونم کی و چرا این کتاب ها رو خریدم، بدون بررسی یکی شون رو برداشتم، «کتاب کوچک کارگردانان(۴)، جوئل و ایتن کوئن» نوشته الن چشایر و جان اشبروک با ترجمه مرسده بصیریان که انتشارات آوند دانش هم چاپ‌اش کرده بود.

درباره برادران کوئن باید بگم جوئل کوئن زاده ۲۹ نوامبر ۱۹۵۴ و ایتن کوئن زاده ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۷ در سنت لوئیس پارک، مینه سوتا، آمریکا هستن، این دو برادر فیلمساز اولین فیلم بلندشان را در ۱۹۸۴ ساختند،  کار نوشتن فیلمنامه، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و تدوین فیلم‌هایشان را به طور مشترک انجام می دهند، هر چند در عنوان‌بندی اکثر فیلم هاشون نام جوئل به عنوان کارگردان و نام ایتن به عنوان تهیه کننده ذکر می شود، از جمله فیلم های ساخته شده توسط این برادران میشه از «خون ساده»، «موج جنایت»، «بزرگ کردن آریزونا»، «میلرز کراسینگ»، «بارتن فینک»، «وکیل هادساکر»، «فارگو»، «لباوسکی بزرگ»، «ای برادر، کجایی؟»، «از کوه برگشته»، «مردی که آن جا نبود» نام برد.

کوئن ها به طور جسورانه ای مصاحبه شونده هایی غیر قابل اطمینان هستند که از خودشان تصویری صمیمی از تازه کاری و ناشی گری ارائه می دهند، تصویری که فیلم هایشان پیوسته آن را نقش بر آب می کند.

برادران کوئن با بداهه پردازی سر صحنه مخالف‌اند، چون فیلمنامه‌های‌شان آن چنان دقیق و کامل نوشته شده است که هر تغییری می‌تواند تعادل داستان را بر هم بزند.

گرچه اغلب به ساختن فیلم هایی بر اساس تئوری مؤلف متهم می شوند، در حقیقت با حالتی مبارزطلب، گروهی کار می کنند. بخش بزرگی از لذت فیلم‌های آن‌ها ناشی از تلاش گروه همیشگی هنرپیشه ها و تکنیسین‌های‌شان است.

فیلم‌های برادران کوئن معمولا زیاد سودآور نیست اما منتقدان عاشق آن‌ها هستند، هیئت‌های داوران جشنواره‌ها تحسین‌شان می کنند و بازیگران درجه یک هالیوود دل‌شان می خواهد با آن‌ها کار کنند. با وجود این که برادران کوئن اغلب در محدوده تنگ ژانر جنایی کار می کنند، اما موفق شده‌اند تصویری یگانه از جهانی عجیب خلق کنند که به دنیای ما بسیار نزدیک است. به عقیده کوئن‌ها دنیا جای بی‌نظیری است برای دیدن.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بزار

درباره ابوالفضل فتاحی

من هر روز در حال تلاش هستم تا خودم رو یکمی بیشتر بشناسم، خودم برای خودم معمایی شدم، همیشه هر کاری می‌خواستم تو زندگیم بکنم یکی بهم می‌گفت مگه دیوونه ای می خوای این کار و بکنی! منم بدون توجه به نظرشون اون کار رو انجام می‌دادم از اونجا بود که تصمیم گرفتم طراح و توسعه دهنده دیوونه‌بازی بشم، با روحیاتم سازگاری بیشتری داشت؛ هیچ وقت به یک چیز خاصی علاقه نشون ندادم برای همین همیشه در حال انجام کارهایی هستم که شاید تا اون موقع هیچ وقت انجامشون ندادم، البته خیلی سخته یه کاری رو به سرانجام برسونم چون وسط اش با چشمک یه ستاره جدید ممکنه مسیرم رو به کلی تغییر بدم. سخت ترین کار دوستانم علاوه بر تحمل کردنم به نظرم اینه که کمک کنن تا یه کاری رو تا آخر انجامش بدم، هیچ کاری رو برای موفق شدن انجام نمیدم، من فقط چون انجام اون‌ها رو دوست دارم، انجامشون میدم و در کل دوست دارم آدم موثری باشم.

پاسخ دادن

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شدفیلدهایی که ستاره دار هستند *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

کلیه حقوق این سایت تا سال ۱۹۸۶ محفوظ بوده و از اون سال به بعد کسی بابت حفاظت از این سایت پولی بهم نداد، بنابراین چیزی هم دیگه محفوظ نیست :)